söndag 1 mars 2009

Recension #1

Rounders

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Matt Damon (Maatt Daaeemon). En rätt medioker "jag-är-söt-tror-jag"-skådespelare utan imponerande meritlista eller större artistisk förmåga. Han är enkelspårig och tråkig helt enkelt. Å andra sidan har Edward Norton bevisat vid ett par tillfällen att han kan mer än skrika Sieg Heil eller spöa Brad Pitt, så han borde logiskt sett väga upp för Damons tråkiga appeal. Att John Malkovich även medverkar i filmen Rounders talar knappast till dess nackdel, då Malkovich kan vara mycket underhållande.

Filmen är dock inte mycket underhållande. Det är en rätt basic story med vår fina gullpojke Damon som sliter hårt igenom juridiken och ger upp kortspelandet efter en megaförlust mot en hårdkokt ryss i en källare (Malkovich). Tyvärr varar endast hans nyvunna mark mot ludomanin (spelberoendet) så långt innan hans goda barndomspolare Worm (Norton) kliver ut ur fängelset och lockar med honom i "syndens hasardnästen". Vidare blir Damon dumpad av sin flickvän, Worm är dödshotad för skulder och allting snurrar i klassiskt drama ner i smuts för att klarna på slutet; mycket basic story. Vad som skiljer den från så många andra draman jag sett är att allting speglas i ljuset av Texas Hold 'Em, vilket faktiskt varken tillför eller tar bort något från filmen. Damons malande berättarröst med små pokermetaforer är mest irriterande; speciellt efter en och en halv timme, då det börjar kännas rentav löjligt.

Kan Rounders då erbjuda något som gör den värd att se? Ja, själva upplägget är lagom underhållande, så länge man aldrig förväntar sig något storslaget, och den person som älskar poker kan nog få sig några roliga hints också. Skådespeleriet felar inte gravt med tanke på vilka slags förväntningar man kan ställa på filmen, och den är visserligen förutsägbar, men hjärndött underhållande.

Har du en fredagkväll ledig efter plugg/jobb och känner för att se ett godkänt drama som inte tar för hårda svängar för ditt trötta sinne är detta en utmärkt film; i synnerhet om du är pokerentusiast. Är så inte fallet kan du hitta betydligt bättre material i filmhyllorna.

Hey! If you want to see this seventh card you're gonna stop speakin' fuckin' Sputnick.